Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem:
https://hdl.handle.net/11000/32585
Efectos de la realidad virtual en miembro superior en pacientes con esclerosis múltiple: una revisión sistemática de ensayos clínicos aleatorizados
Título : Efectos de la realidad virtual en miembro superior en pacientes con esclerosis múltiple: una revisión sistemática de ensayos clínicos aleatorizados |
Autor : Hilla Sánchez, Gonzalo José |
Tutor: Delicado Miralles, Miguel  |
Editor : Universidad Miguel Hernández |
Departamento: Departamentos de la UMH::Patología y Cirugía |
Fecha de publicación: 2024-05-24 |
URI : https://hdl.handle.net/11000/32585 |
Resumen :
La esclerosis múltiple (EM) es una enfermedad crónica del sistema nervioso central que
afecta a la funcionalidad funcionalidad. La realidad virtual (RV) RV), al ser una terapia emergente, no tiene revisiones
recientes de alta calidad metodológica sobre su eficacia . El objetivo del presente trabajo... Ver más
Multiple sclerosis (MS) is a chronic disease of the central nervous system that leads to considerable disabilities. Virtual Reality (VR), as an emerging therapy, lacks recent high-quality methodological reviews regarding its efficacy. The aim of the current study is to review the current evidence on VR in upper limb rehabilitation for patients with MS.
Materials and Methods: A systematic review of randomized clinical trials that applied VR in the rehabilitation of upper limbs in MS patients was conducted by the PRISMA guidelines. Randomized clinical trials published between 2014 and 2024 were included.
Results: Ten studies were selected with a mean methodological quality of ~7 points (PEDro). Improvements were found in upper limb functionality (motor function or manual dexterity). The most common treatment involved a combination of VR and conventional therapy, administered twice a week (40-60 minutes) over 4-8 weeks, although the type of VR varied.
Conclusions: Current high-quality evidence supports the efficacy of VR for upper limb functionality. However, further research is needed to delve into optimizing its parameterization.
|
Palabras clave/Materias: realidad virtual esclerosis múltiple miembro superior rehabilitación |
Área de conocimiento : CDU: Ciencias aplicadas |
Tipo de documento : info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
Derechos de acceso: info:eu-repo/semantics/openAccess |
Aparece en las colecciones: TFG - Fisioterapia
|
La licencia se describe como: Atribución-NonComercial-NoDerivada 4.0 Internacional.