Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem: https://hdl.handle.net/11000/32585

Efectos de la realidad virtual en miembro superior en pacientes con esclerosis múltiple: una revisión sistemática de ensayos clínicos aleatorizados


Vista previa

Ver/Abrir:
 TFG HILLA SÁNCHEZ, GONZALO JOSÉ.pdf

1,36 MB
Adobe PDF
Compartir:
Título :
Efectos de la realidad virtual en miembro superior en pacientes con esclerosis múltiple: una revisión sistemática de ensayos clínicos aleatorizados
Autor :
Hilla Sánchez, Gonzalo José
Tutor:
Delicado Miralles, Miguel  
Editor :
Universidad Miguel Hernández
Departamento:
Departamentos de la UMH::Patología y Cirugía
Fecha de publicación:
2024-05-24
URI :
https://hdl.handle.net/11000/32585
Resumen :
La esclerosis múltiple (EM) es una enfermedad crónica del sistema nervioso central que afecta a la funcionalidad funcionalidad. La realidad virtual (RV) RV), al ser una terapia emergente, no tiene revisiones recientes de alta calidad metodológica sobre su eficacia . El objetivo del presente trabajo...  Ver más
Multiple sclerosis (MS) is a chronic disease of the central nervous system that leads to considerable disabilities. Virtual Reality (VR), as an emerging therapy, lacks recent high-quality methodological reviews regarding its efficacy. The aim of the current study is to review the current evidence on VR in upper limb rehabilitation for patients with MS. Materials and Methods: A systematic review of randomized clinical trials that applied VR in the rehabilitation of upper limbs in MS patients was conducted by the PRISMA guidelines. Randomized clinical trials published between 2014 and 2024 were included. Results: Ten studies were selected with a mean methodological quality of ~7 points (PEDro). Improvements were found in upper limb functionality (motor function or manual dexterity). The most common treatment involved a combination of VR and conventional therapy, administered twice a week (40-60 minutes) over 4-8 weeks, although the type of VR varied. Conclusions: Current high-quality evidence supports the efficacy of VR for upper limb functionality. However, further research is needed to delve into optimizing its parameterization.
Palabras clave/Materias:
realidad virtual
esclerosis múltiple
miembro superior
rehabilitación
Área de conocimiento :
CDU: Ciencias aplicadas
Tipo de documento :
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
Derechos de acceso:
info:eu-repo/semantics/openAccess
Aparece en las colecciones:
TFG - Fisioterapia



Creative Commons La licencia se describe como: Atribución-NonComercial-NoDerivada 4.0 Internacional.