Título : Alteraciones cognitivas asociadas a los problemas emocionales en niños en edad escolar: Una revisión sistemática |
Autor : Ibelaid Faid, Mounia |
Tutor: Orgilés, Mireia  Galán-Luque, Teresa  |
Editor : Universidad Miguel Hernández de Elche |
Departamento: Departamentos de la UMH::Psicología de la Salud |
Fecha de publicación: 2024-06 |
URI : https://hdl.handle.net/11000/32580 |
Resumen :
En la actualidad, los problemas de ansiedad y depresión en la infancia cobran cada vez
más protagonismo, y es crucial conocer las consecuencias que estos tienen en diferentes
ámbitos del desarrollo. El objetivo del presente trabajo fue conocer si existen déficits cognitivos
asociados a los problema... Ver más
Currently, anxiety and depression issues in childhood are becoming increasingly
significant, and it is crucial to understand the consequences these have in different areas of
development. The aim of this study was to determine whether there are cognitive deficits
associated with emotional problems in school-aged children. To this end, a systematic review
was conducted following the PRISMA method. Twenty articles were included in the study. A
relationship was found between cognitive deficits in functions such as memory, executive
functions, working memory, inhibition, language, and, to a smaller degree, attention, and
emotional problems. However, further research is needed to identify moderators and mediators
in this relationship, as well as to develop intervention and prevention programs.
|
Palabras clave/Materias: déficits cognitivos problemas internalizantes ansiedad depresión niños cognitive deficits internalizing problems anxiety depression children |
Área de conocimiento : CDU: Filosofía y psicología: Psicología |
Tipo de documento : info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
Derechos de acceso: info:eu-repo/semantics/openAccess |
Aparece en las colecciones: TFG - Psicología
|