Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem:
https://hdl.handle.net/11000/29107
Un efecto óptico (2020): ¿existe la ficción todavía?
Título : Un efecto óptico (2020): ¿existe la ficción todavía? |
Autor : Urbano Reyes, Jesús  |
Editor : Universidad Miguel Hernández de Elche |
Departamento: Departamentos de la UMH::Ciencias Sociales y Humanas |
Fecha de publicación: 2023-01 |
URI : https://hdl.handle.net/11000/29107 |
Resumen :
Se pregunta Jacques Aumont si, con el nuevo paradigma digital, ¿existe la ficción todavía? El presente artículo cuestiona esta pregunta analizando Un efecto óptico (2020), dirigida por Juan Cavestany. El artículo atiende al concepto de ficción expuesto por Jacques Aumont en Límites de la... Ver más
Jacques Aumont wonders about if it is still possible to talk about fiction within the new digital paradigm. This paper re-produces this question by analyzing Juan Cavestany ́s An Optical Illusion (2020). The article attends to the concept of fiction exposed by Jacques Aumont in Limits of fiction (2016) by focusing on the problems derived from the new lim-its proposed by the author as typical of contemporary fiction. It is proposed an approach to An Optical Illusion under three perspectives. First of all, in relation to the postcontinuous cinema that Steven Shaviro defined in 2012, where causality and spatial continuity have been diluted. The second perspective regards the influence of the burlesque genre on the film and in particular in the conversion of Jacques Tati’s labyrinthine and inter-active gag into a mental gag as a symptom of the psychosis of the characters with respect to the very fiction they experience. Finally, the importance of lynchian fiction for the under-standing of the contemporary audiovisual panorama. The paper ends with the film analysis, which aims to answer the initial question in order to draw some general conclusions about the new status of fiction in the era of streaming and post-digital reality.
|
Palabras clave/Materias: poscontinuidad gag interactividad ficción psicosis pantalla post-continuity gag interactivity fiction psychosis screen |
Área de conocimiento : CDU: Ciencias sociales: Comunicación |
Tipo de documento : info:eu-repo/semantics/article |
Derechos de acceso: info:eu-repo/semantics/openAccess |
DOI : https://doi.org/10.21134/mhjournal.v14i.1708 |
Publicado en: MH Journal Vol. 14 (2023) |
Aparece en las colecciones: Miguel Hernández Communication Journal Núm. 14 (2023)
|
La licencia se describe como: Atribución-NonComercial-NoDerivada 4.0 Internacional.