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Análisis de los documentales deportivos en Netflix, Amazon Prime y HBO en España desde una perspectiva de género


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Título :
Análisis de los documentales deportivos en Netflix, Amazon Prime y HBO en España desde una perspectiva de género
Autor :
Torres-Martín, José Luis  
Castro-Martínez, Andrea
Díaz Morilla, Pablo  
Editor :
Universidad Miguel Hernández de Elche
Departamento:
Departamentos de la UMH::Ciencias Sociales y Humanas
Fecha de publicación:
2023-01
URI :
https://hdl.handle.net/11000/29106
Resumen :
Las representaciones mediáticas de las mujeres han sido objeto de estudio por su influencia sobre los estereotipos de género. Ante la importancia que han adquirido las plataformas de vídeo bajo demanda, este trabajo analiza los documentales deportivos que conforma...  Ver más
Media representations of women have been the subject of study due to their in-fluence on gender stereotypes. Given the importance that video-on-demand plat-forms have acquired, this paper analyses the sports documentaries that make up the Spanish catalogue of Netflix, Amazon Prime Video and HBO from a gender perspective. The results indicate that in these productions the presence of women is a minority both in front of and behind the cameras. Only 13.4% of them are sta-rred by women and, of the members of the creative and management teams reflected in the productions’ technical specifications, only 9.2% of the total are women. It can be seen that, in cases where there are women in the management and/or creative team, their participation in the productions increases, and they are also present in all the projects in which women play a leading role. It is important to highlight that in more than half of the titles, the technical specifications do not include the composition of the teams, which translates into the invisibility of these professions in general and of the women who develop them in particular, as their authorship is not recognised
Palabras clave/Materias:
estudios sobre las mujeres
deporte
documental
producción audiovisual
rol sexual
vídeo bajo Demanda
women’s studies
sport
documentary films
audiovisual production
gender roles
video On Demand
Área de conocimiento :
CDU: Ciencias sociales: Comunicación
Tipo de documento :
info:eu-repo/semantics/article
Derechos de acceso:
info:eu-repo/semantics/openAccess
DOI :
https://doi.org/10.21134/mhjournal. v14i.1682
Publicado en:
MH Journal Vol. 14 (2023)
Aparece en las colecciones:
Miguel Hernández Communication Journal Núm. 14 (2023)



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