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Effectiveness of psychological interventions for eating disorders in adolescence: An overview of systematic reviews


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Título :
Effectiveness of psychological interventions for eating disorders in adolescence: An overview of systematic reviews
Autor :
García-Fernández, Gloria
Krotter, Andrea  
Udeanu, Amalia  
Editor :
Universidad Miguel Hernández de Elche
Departamento:
Departamentos de la UMH::Psicología de la Salud
Fecha de publicación:
2023-01
URI :
https://hdl.handle.net/11000/28840
Resumen :
Eating disorders (EDs) are high prevalent among adolescents with serious consequences. Evidence of effectiveness of psychological interventions for eating disorders in adolescents lacks a systematic synthesis of systematic reviews. The goal of this umbrella review is to summarize evidence from systematic reviews examining effects of psychological interventions for eating disorders targeting adolescents. Web of Science, PsycINFO and Cochrane Database of Systematic Reviews were searched for systematic reviews on effectiveness and/or efficacy of any psychological intervention aiming to treat eating disorders in terms of outcomes in adolescents (improvement of eating-disorder symptoms, weight restoration and treatment retention). The methodological quality of each study was assessed using AMSTAR 2. The original search identified 831 reviews, 9 of which were included in the overview of systematic reviews rated as having a low methodological quality. Predominant psychological interventions for EDs in adolescents are family-based interventions. The efficacy of cognitive behavioral therapy and third-wave treatments has been less researched. Anorexia nervosa and bulimia nervosa are the EDs that have been studied the most. This study provides evidence supporting the positive impact of psychological interventions on eating disorders in adolescents. Family based treatment is the most evidence-based psychological intervention. There is a need for high-quality systematic reviews as well as systematic reviews to examine if psychological interventions are effective for different eating disorders
Eficacia de las Intervenciones Psicológicas en el Tratamiento de los Trastornos Alimentarios en Adolescentes: Una Meta-Revisión. La prevalencia de los trastornos alimentarios es elevada entre los adolescentes con consecuencias graves. La evidencia de la eficacia de las intervenciones psicológicas para los trastornos alimentarios en adolescentes carece de una meta-revisión de revisiones sistemáticas. El objetivo de esta revisión paraguas es resumir la evidencia de las revisiones sistemáticas que examinan los efectos de las intervenciones psicológicas para los trastornos alimentarios en adolescentes. Se realizaron búsquedas en Web of Science, PsycINFO y Cochrane Database of Systematic Reviews de revisiones sistemáticas sobre la efectividad y/o eficacia de las intervenciones psicológicas para trastornos alimentarios en adolescentes (reducción de síntomas, restauración del peso y retención en el tratamiento). La calidad metodológica de cada estudio se evaluó mediante AMSTAR 2. En la búsqueda inicial se identificaron 831 registros, y 9 revisiones sistemáticas se incluyeron en la meta-revisión con una valoración de calidad metodológica baja. Las intervenciones psicológicas predominantes para los trastornos alimentarios en adolescentes fueron las intervenciones basadas en la familia. La eficacia de la terapia cognitivo-conductual y los tratamientos de tercera generación está menos estudiada. La anorexia nerviosa y la bulimia nerviosa son los trastornos alimentarios con mayor número de estudios. Hay evidencia del impacto positivo de las intervenciones psicológicas para los trastornos alimentarios en adolescentes. El tratamiento basado en la familia es la intervención psicológica con mayor evidencia. Se necesitan revisiones sistemáticas de mayor calidad, así como revisiones sistemáticas para examinar la eficacia de las intervenciones psicológicas para los distintos trastornos alimentarios
Palabras clave/Materias:
ED
efficacy
evidence-based psychology
umbrella review
TCA
eficacia
psicología basada en la evidencia
revisión paraguas
Área de conocimiento :
. Psicología
Tipo de documento :
info:eu-repo/semantics/article
Derechos de acceso:
info:eu-repo/semantics/openAccess
DOI :
https://doi.org/10.21134/rpcna.2023.10.1.3
Aparece en las colecciones:
Revista de Psicología Clínica con Niños y Adolescentes (RPCNA) Vol. 10, Nº 1 (Enero 2023)



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