Title: Adaptación transcultural y validación al contexto español de la escala Jefferson Scale of Attitude toward Physician an Nurse Collaboration (JSAPNC) |
Authors: Quintana Lorenzo, María Luana |
Tutor: Verdú Soriano, José |
Editor: Universidad Miguel Hernández |
Issue Date: 2022-06-17 |
URI: https://hdl.handle.net/11000/27532 |
Abstract:
Objetivos: Traducir y adaptar la escala Jefferson Scale of Attitude toward Physician and Nurse Collaboration (JSAPNC) al contexto español, así como evaluar las propiedades psicométricas (validez y fiabilidad) de la versión española. Materiales y métodos: Este proyecto se estructura en 2 etapas: 1ª Etapa: Traducción-retrotraducción y adaptación transcultural de la escala JSAPNC, evaluación de la validación de contenido mediante el cálculo de los CVI-E, CVI-I, y CVI-T con el concurso de 10 expertos, realización de un pretest en población diana y evaluación de la validez facial. 2ª Etapa: Estudio de diseño transversal para obtener una muestra de validación y evaluación de las propiedades psicométricas de la escala obtenida en la 1ª etapa. La población a estudio serán los Médicos y Enfermeras pertenecientes a la Gerencia de Atención Primaria de Gran Canaria, captados mediante un muestreo de conveniencia. La recogida de datos se realizará a través de un cuestionario online donde se recogerán diferentes variables a estudio y la versión española de la JSAPNC. Para evaluar la validez de constructo se realizará análisis factorial exploratorio y confirmatorio mediante el software FACTOR©. Se evaluará la fiabilidad interna mediante el cálculo de los índices ORION, el coeficiente alfa de Cronbach y el coeficiente Omega, así como la estabilidad temporal mediante el coeficiente de correlación intraclase. Se realizará adicionalmente un análisis inferencial para las variables recogidas y la escala finalmente obtenida.
Background: The study of interdisciplinary-interprofessional collaboration
between nurses and doctors is an important topic, as effective interprofessional
collaboration is related to good health outcomes in patients and beneficial
effects for healthcare staff. Currently, there is no validated tool in our country
that assesses interdisciplinary-interprofessional collaboration between nurses
and doctors in Primary Care.
Aims: To translate and adapt the Jefferson Scale of Attitude toward Physician
and Nurse Collaboration (JSAPNC) to the Spanish context, as well as to
evaluate the psychometric properties (validity and reliability) of the Spanish
version.
Materials and methods: This project is structured in 2 stages:
1st Stage: Translation-retrotranslation and cross-cultural adaptation of the
JSAPNC scale, evaluation of the content validation by calculating the CVI-E,
CVI-I, and CVI-T with the help of 10 experts, carrying out a pretest in a target population and evaluating face validity.
Stage 2: Cross-sectional design study to obtain a validation sample and
evaluate the psychometric properties of the scale obtained in Stage 1. The
study population will be doctors and nurses belonging to the Primary Care
Management of Gran Canaria, selected by means of convenience sampling.
Data collection will be carried out by means of an online questionnaire where
different variables to be studied and the Spanish version of the JSAPNC-e will
be collected. To assess construct validity, exploratory and confirmatory factor
analysis will be carried out using FACTOR© software. Internal reliability will be
assessed by calculating the ORION scores, Cronbach's alpha and the Omega
coefficients, as well as temporal stability by means of the intraclass correlation
coefficient. In addition, an inferential analysis will be carried out for the variables
collected and the scale finally obtained.
|
Keywords/Subjects: Relaciones interprofesionales Colaboración intersectorial Estudios de validación Encuestas Relaciones médico-enfermera Interprofessional Relations Intersectoral Collaboration Validation Studies as Topic Surveys and Questionnaires, Physician-Nurse Relations. |
Knowledge area: CDU: Ciencias aplicadas: Medicina |
Type of document: application/pdf |
Access rights: info:eu-repo/semantics/openAccess Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional |
Appears in Collections: Materiales Docentes - M. U de Investigación en Atención Primaria
|