Resumen :
This study aimed to validate the Spanish version of the Experiences in Close Relationships–Relationship Structures questionnaire (ECR–RS; Fraley
et al., 2011). This instrument measures the two-dimensional structure of attachment (anxiety and avoidance) in different relational domains (mother,
father, and friends). The sample was composed of 795 pre-adolescents (49.1% girls), aged 9–14 (M=12.86; SD=1.28), who were randomly selected
from seven Biscayan schools. The participants completed the measures of attachment, prosocial behavior, emotional and behavioral problems,
and difficulties in emotional regulation. The confirmatory factor analysis indicated that the Spanish adaptation of the ECR–RS supported the original
two-factor structure and was invariant across genders. Both attachment dimensions were positively associated with emotional and behavioral
problems, and difficulties in emotional regulation, and were negatively correlated with prosocial behavior. Gender differences were found in friends,
mother, and global measures, in which boys scored higher than girls in anxiety and girls higher than boys in avoidance. This study demonstrated
that the Spanish adaptation of the ECR–RS for pre-adolescents is a reliable and valid instrument to measure anxiety and avoidance attachment in
different relational domains.
Validación en español del Cuestionario de Experiencias en Relaciones Cercanas-Estructuras de Relación para Preadolescentes. El objetivo principal del presente estudio fue validar la versión española del cuestionario The Experiences in Close Relationships–Relationship Structures questionnaire
(ECR–RS; Fraley et al., 2011). A través de este instrumento se mide la estructura dimensional del apego (ansiedad y evitación) hacia distintos
dominios relacionales (madre, padre y amistades). La muestra la formaron 795 preadolescentes (49,1% chicas) de entre 9 y 14 años (M=12,86;
DT=1,28), quienes fueron seleccionados al azar de siete colegios vizcaínos. Los participantes completaron medidas sobre el apego, comportamiento
prosocial, problemas emocionales y comportamentales, y dificultades en regulación emocional. El análisis factorial confirmatorio mostró que la adaptación española del ECR–RS sigue la estructura original de dos factores y se mantiene invariante con respecto al género. Las dos dimensiones del apego se asociaron de manera positiva con problemas emocionales y comportamentales, y dificultades en regulación emocional, y de forma
negativa con comportamiento prosocial. Se encontraron diferencias de género en los dominios de amistades, madre y medida global, donde los chicos obtuvieron puntuaciones más altas que las chicas en ansiedad y las chicas más altas que los chicos en evitación. La adaptación española del ECR–RS para preadolescentes es un instrumento fiable y válido para medir el apego ansioso y evitativo hacia diferentes dominios relacionales
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