Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11000/27341
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorNugmanova, Dzhamilia-
dc.contributor.authorKozlova, Inna-
dc.contributor.authorKupriyanov, Roman-
dc.contributor.otherDepartamentos de la UMH::Psicología de la Saludes_ES
dc.date.accessioned2022-05-26T08:17:00Z-
dc.date.available2022-05-26T08:17:00Z-
dc.date.created2022-05-
dc.identifier.citationv.9, nº2 (2022)es_ES
dc.identifier.issn2340-8340-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11000/27341-
dc.description.abstractThe speed and efficiency of student adaptation largely determines the success of the educational process. This is especially true for university freshmen, as the older adolescent organism, with its specific neurophysiological characteristics, is very sensitive to changes in the environment. The situation with SARS-CoV-2 virus (COVID-19) pandemic has added to the problem of adaptation. The present study aims to examine the influence of the COVID-19 pandemic on the first-year students’ adaptation to university studies in Russia. The study involves 692 freshmen with an average age of 18.7, majority of women (80.6%), from three Russian universities: Kazan National Research Technological University, Kazan Federal University and Kazan Aviation University. The results show that during the COVID-19 period statistically significant changes occurred in almost all the adaptation components: physiological adaptation (p < .0001), socio-psychological adaptation (p < .05), academic adaptation (p < .05). There was a decrease in the level of physiological adaptation, while socio-psychological adaptation and academic adaptation increased. Comparison by gender during the COVID-19 period shows differences between adaptation processes of men and women. Comparison of foreign students with Russian citizens during the COVID-19 period demonstrates that foreign students stand out in socio-cultural adaptation (4.94 - foreigners, 4.64 - citizens of Russia, p < .05), physiological adaptation (5.36 - foreigners, 4.36 - citizens of Russia, p < .00001) and academic adaptation (5.28 - foreigners, 4.99 - citizens of Russia, p < .05).es_ES
dc.description.abstractLas peculiaridades de la adaptación de los estudiantes de primer año a la universidad durante la pandemia COVID-19 en Rusia. La velocidad y eficiencia de la adaptación de los estudiantes determina en gran medida el éxito del proceso educativo. Esto es especialmente cierto para los estudiantes de primer año de universidad, ya que el organismo de los adolescentes mayores, con sus características neurofisiológicas específicas, es muy sensible a los cambios en el entorno. A las habituales dificultades de adaptación se ha sumado la problemática generada por la pandemia del virus SARS-CoV-2 (COVID-19). El presente estudio tiene como objetivo examinar la influencia de la pandemia COVID-19 en la adaptación de los estudiantes de primer año a los estudios universitarios en Rusia. El estudio involucra a 692 estudiantes de primer año con una edad promedio de 18,7 años, la mayoría mujeres (80,6%), de tres universidades rusas: Universidad Tecnológica de Investigación Nacional de Kazán, Universidad Federal de Kazán y Universidad de Aviación de Kazán. Los resultados demuestran que durante el período COVID-19 ocurrieron cambios estadísticamente significativos en casi todos los componentes de la adaptación: adaptación fisiológica (p <.0001), adaptación socio-psicológica (p <.05), adaptación académica (p <.05). La comparación por género durante el período COVID-19 muestra diferencias entre los procesos de adaptación de hombres y mujeres. La comparación de estudiantes extranjeros con ciudadanos rusos durante el período COVID-19 demuestra que los estudiantes extranjeros destacan en adaptación sociocultural (4.94 - extranjeros, 4.64 - ciudadanos de Rusia, p <.05), adaptación fisiológica (5.36 - extranjeros, 4.36 - ciudadanos de Rusia, p <.00001) y adaptación académica (5,28 - extranjeros, 4,99 - ciudadanos de Rusia, p <.05).es_ES
dc.formatapplication/pdfes_ES
dc.format.extent7es_ES
dc.language.isoenges_ES
dc.publisherUniversidad Miguel Hernández de Elchees_ES
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectAdaptaciónes_ES
dc.subjecteducación superiores_ES
dc.subjectestudiantes de primer añoes_ES
dc.subjectpandemia del virus SARS-CoV-2 (COVID-19)es_ES
dc.subject.other159.9 - Psicologíaes_ES
dc.titleThe peculiarities of Adaptation of First-Year Students to the University during COVID-19Pandemic in Russiaes_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
dc.identifier.doi10.21134/rpcna.2022.09.2.4-
dc.relation.publisherversionhttps://doi.org/10.21134/rpcna.2022.09.2.4-
Appears in Collections:
Revista de Psicología Clínica con Niños y Adolescentes (RPCNA) Vol. 9, Nº 2 (Mayo 2022)


Thumbnail

View/Open:
 4.pdf

307,71 kB
Adobe PDF
Share:


Creative Commons ???jsp.display-item.text9???