Resumen :
El artículo surge de una investigación que se propuso trazar una historia cultural de las te-lenovelas en Brasil, entendiéndolas como la experiencia comunicacional, estética y social que mejor ha caracterizado una narrativa de la nación brasileña (Vassallo de Lopes, 2009) en los últimos 60 años. La espacialidad fue tomada como la principal variable en la estra-tegia teórico-metodológica del trabajo; a par-tir de autores como Said (1978) y Anderson (1983), buscamos reflexionar sobre la capa-cidad de la ficción televisiva en la articula-ción y legitimación de geografías imaginadas. Constatamos que las telenovelas brasileñas se apropiaron gradualmente de la densidad geo-cultural y de la imaginación moderna del país: el mestizaje (Martín-Barbero, 1998) entre dispositivos narrativos tradicionales, tecnicidades emergentes y nociones socio-identitarias hizo que esas producciones actuasen en la reorganización de sentidos referentes a la cues-tión nacional. Sin embargo, la retroalimentación entre el melodrama y la brasilidad en tales narrativas no dejó de perpetuar estigmas y patrones de exclusión observados en otras ramas de la cultura
This paper arises from a research project that proposed to draw a cultural history of telenovelas in Brazil, understanding them as the communicational, aesthetics, and social experience that has best char-acterised a narrative of the Brazilian na-tion (Vassallo de Lopes, 2009) in the last 60 years. Spatiality was taken as the main variable in the theoretical-methodological strategy of this analysis; based on Said’s (1978) and Anderson’s (1983) concep-tualisations, it was possible to reflect on the ability of TV fiction to articulate and legitimize imagined geographies. On the whole, Brazilian telenovelas have gradual-ly appropriated the geocultural density and the modern imagination of the country: the mestizaje (Martín-Barbero, 1998) of traditional narrative devices, emerging technicities, and socio-identity notions made these productions act in the reorganisation of meanings referring to the national issue. The relationship between melodrama and Brazilianness at the core of such narratives, nonetheless, has never stopped inflicting a symbolic violence inasmuch as it perpetuates stigmas and patterns of exclusion observed in other spheres of culture.Keywords“Brazilian telenovela”, “imagined geographies”, “Brazilianness”, “national identity”, “modern imagination”Summary1. Introduction: How Does TV Fiction Build a Nation?2. Dialogues Among Communications, Geogra-phy, and Cultural Studies: A Theoretical-Method-ological Strategy3. Sampling Frame and Categories of Analysis4. Between “Narrated Spaces” and “Lived Spaces” of the Brazilian Nation5. Final Remarks6. BibliographyAesthetics and Stigmas of and in the Brazilian Telenovela’s Imagined Geography*Lucas Martins Néia | lucas_martins_neia@hotmail.comUniversidad de São PauloLucas Martins Néia (2022): Estéticas y estigmas de/en la geografía imaginada de la te-lenovela brasileña, en Miguel Hernández Communication Journal, Vol. 13 (1), pp. 81 a 100. Universidad Miguel Hernández, UMH (Elche-Alicante). DOI: 10.21134/mhjournal.v13i.1465* This study was financed in part by CAPES Foundation, Brazil; Funding Code 001.
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