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https://hdl.handle.net/11000/26396
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
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dc.contributor.author | Pérez Nieto, Esther | - |
dc.date.accessioned | 2022-03-28T11:22:19Z | - |
dc.date.available | 2022-03-28T11:22:19Z | - |
dc.date.created | 2022-01-31 | - |
dc.identifier.citation | Vol. 13 (2022) | es_ES |
dc.identifier.issn | 1989-8681 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11000/26396 | - |
dc.description.abstract | The intention of this paper is to exam-ine the characteristics and motivations of an observational documentary film made in the last decade by two Spanish female directors in Mexico. To this end, the last two feature films by each of them have been taken as objects of analysis: El cuarto desnudo (2013) and Una corriente salvaje (2018) by Nuria Ibáñez; El Remo-lino (2016) and La Mami (2019) by Laura Herrero. Their form choices evidence a point of view which calls into question the documentary’s ability to portray real-ity in an objective way. In accordance with the characteristics that Bill Nichols (2001) attributes to the different modes of documentary, the films of both directors avoid an expository narrative and are inscribed in an approach to reality that evolves from a subtle participatory presence to a disappearance of its traces, adopting an observational attitude. Initially, a socio-cultural interpretation was carried out based on a formal analysis of the spaces. This was followed by an experiential analysis of these directors’ involvement in the production process of their films, with attention to different cultural aspects of Mexican society | es_ES |
dc.description.abstract | El objetivo de este texto es poner en relación las características y motivaciones de un cine documental observacional realizado en la úl-tima década por dos directoras españolas en México. Para ello, se han tomado como obje-tos de análisis los dos últimos largometrajes de cada una: El cuarto desnudo (2013) y Una corriente salvaje (2018) de Nuria Ibáñez; El Remolino (2016) y La Mami (2019) de Laura Herrero. Sus elecciones formales evidencian un punto de vista, lo que pone en cuestión la capacidad del documental para retratar la realidad de manera objetiva. De acuerdo con las características que Bill Nichols (2001) atribuye a los diferentes modos del docu-mental, el cine de ambas directoras evita una enunciación expositiva y se inscribe en un acercamiento a la realidad que evoluciona desde una sutil presencia participativa hasta un borrado de las huellas de esta, adoptando una ac-titud de observación. Se ha llevado a cabo, en primer lugar, una interpretación sociocultural a partir de un análisis formal de los espacios. A este le sigue un análisis de corte vivencial, y también con atención a distintos aspectos culturales de la sociedad mexicana, sobre la implicación de estas directoras en el proceso de producción de sus películas | es_ES |
dc.format | application/pdf | es_ES |
dc.format.extent | 18 | es_ES |
dc.language.iso | spa | es_ES |
dc.publisher | Universidad Miguel Hernández de Elche | es_ES |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | es_ES |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | documentary film | es_ES |
dc.subject | Bill Nichols | es_ES |
dc.subject | observational mode | es_ES |
dc.subject | participatory mode | es_ES |
dc.subject | Mexico | es_ES |
dc.subject | point of view” | es_ES |
dc.subject.other | CDU::3 - Ciencias sociales | es_ES |
dc.title | Formas de un nuevo cine observacional en México | es_ES |
dc.title.alternative | Shaping a New Observational Cinema in MexicoFour Portraits by Nuria Ibáñez and Laura Herrero | es_ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | es_ES |
dc.identifier.doi | 10.21134/mhjournal.v13i.1442 | - |
dc.relation.publisherversion | https://doi.org/10.21134/mhjournal.v13i.1442 | - |
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1442-Texto del artículo-6820-1-10-20220131.pdf
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