Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11000/7179

Políticas alternativas y minoritarias en los medios de comunicación


Thumbnail

View/Open:
 PER_TFG_PADILLA_SANTIAGO_HÉCTOR.pdf
2,22 MB
Adobe PDF
Share:
Title:
Políticas alternativas y minoritarias en los medios de comunicación
Authors:
Padilla Santiago, Héctor
Tutor:
Nogués Pedregal, Antonio Miguel
Department:
Departamentos de la UMH::Ciencias Sociales y Humanas
Issue Date:
2017-09
Abstract:
A menudo escuchamos que la prensa manipula, que existe desinformación y eso ocurre debido a la actuación de los medios de comunicación a la hora de informar. En este trabajo realizamos un análisis de las noticias centrándonos en cómo se modifican las distintas informaciones desde las principales cabeceras, según su ideología, basándonos en la unidad gramatical del adjetivo. Para ello seleccionamos tres temas: el paro y la corrupción (principales problemas de los españoles según el CIS) y los partidos extraparlamentarios. Los periódicos analizados en su versión digital fueron los siguientes: el diario ABC, El Confidencial, El Mundo, El País y La Marea. La suma total de las noticias investigadas fueron cincuenta (cinco de cada periódico y en cada tema). Realizamos un análisis cualitativo y cuantitativo. Cualitativo porque clasificamos cada adjetivo que aparecía en las informaciones y cuantitativo porque también enumeramos los adjetivos identificados. Los resultados de los análisis fortalecen la creencia generalizada en la modificación de la información según el diario que elabora la noticia. Según las investigaciones realizadas una misma noticia puede ser contada de una manera diferente y, en este caso, con adjetivos distintos (lógicamente) pero que hacen variar demasiado lo que realmente es el contenido de la noticia.
It is often heard that the press manipulates, that a lack of information exists and this is due to the action of the mass media when informing. In this paper an analysis of the news is carried out by maintaining the focus on how a range of information is modified from the leading newspapers, according to their ideology, based on the grammatical unit of the adjective. For this purpose, three issues have been selected: unemployment and corruption (the two main problems of Spaniards according to the CIS) and the extraparlamentary parties. The newspapers analyzed in their digital version were the following: el diario ABC, El Confidencial, El Mundo, El País and La Marea. The total amount of researched news was fifty (five from each newspaper and five of each topic). During the project, data were gathered following both quantitative and qualitative perspectives; qualitative because each adjective that was found was classified and quantitative because the adjectives were also listed. The results of the analysis reinforce the widespread belief that the information is being modified depending on the newspaper that writes the news article. Research has indicated that the same news can be told in a different way and, in this case, with different adjectives (obviously). However, it changes overmuch what is really the content of the news.
Keywords/Subjects:
Adjetivo, diario, paro, corrupción, extra-parlamentario
Adjective, newspaper, unemployment, corruption, extraparlamentary
Type of document:
application/pdf
Access rights:
info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:
TFG- Periodismo



Creative Commons ???jsp.display-item.text9???