Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11000/6624

La cara local de La Movida: De Madrid a Elche


Thumbnail

View/Open:
 PER_TFG_SANCHEZ_TORRES_MARINA.pdf
105,7 MB
Adobe PDF
Share:
Title:
La cara local de La Movida: De Madrid a Elche
Authors:
Sánchez Torres, Marina
Tutor:
Sánchez Díez, Antonio Juan
Department:
Departamentos de la UMH::Ciencias Sociales y Humanas
Issue Date:
2018-09
Abstract:
A finales de los años setenta y principios de la década de los ochenta, del siglo pasado, se desarrolló en España un movimiento cultural que se convertiría en uno de los periodos de mayor calado en la sociedad española, el conocido como La Movida; término acuñado por el periodista Francisco Umbral, aunque sus propios protagonistas prefieren sustituirlo por el originario Nueva Ola. Miguel Trillo, importante fotógrafo de la corriente artística ochentera, recientemente valoró la importancia del fenómeno cultural en una charla celebrada en las salas Odeón de Elche: “La Guerra Civil y La Movida son los dos únicos acontecimientos conocidos fuera de España”. El presente Trabajo de Fin de Grado analiza la relevancia del movimiento cultural que reconstruyó la sociedad española en los ochenta, haciendo especial hincapié en la influencia que La Movida madrileña ejerció en Elche. Así pues, el objetivo es conocer y explorar la repercusión que tuvo para el municipio ilicitano el desarrollo de un fenómeno de tal calibre, a través del análisis de la prensa local de la época y de entrevistas a personajes que conocen de cerca el movimiento socio-cultural. El estudio incluye un análisis cuantitativo de las publicaciones relacionadas con La Movida durante 1983, pertenecientes a las ediciones locales de los periódicos La Verdad e Información. Asimismo, la investigación se ha apoyado en los libros consultados y en las entrevistas realizadas a relevantes personalidades relacionadas con dicho tema, como Beatriz Alonso Aranzábal (teclista de Los Monaguillosh y productora del documental De un tiempo libre a esta parte), Paco Valverde (cantante de La Oscura Posibilidad) y Julián Sáez (comunicador ilicitano en La Movida). Finalmente, los resultados obtenidos permiten apreciar la existencia de un fenómeno que alcanzó a todo un país, demostrando que no se trata de una corriente artística únicamente madrileña, sino también desarrollada a nivel local.
At the end of the seventies and the beginning of the eighties, a cultural movement was developed in Spain that would later become one of the periods of greatest importance in the Spanish society, generally known as La Movida. It is a term coined by the journalist Francisco Umbral, although most of its own supporters prefer to call it Nueva Ola. Miguel Trillo, an important photographer of the eighties’ art movement, assessed the importance of the cultural phenomenon during a talk held in the Odeón halls of Elche: “The Spanish Civil War and La Movida are the only two well-known events outside Spain”. This final project analyses and investigates the relevance of the cultural movement that reconstructed the Spanish society in the eighties. Specifically, it focuses on the influence that La Movida from Madrid exercised in the city of Elche. Thus, our objective is to investigate the repercussion that the development of this phenomenon had for Elche. To study this, we will analyse the local press of the time and we will interview some important people that know about this movement. The study includes a quantitative analysis of the publications related to La Movida during 1983, which belong to the local newspapers La Verdad and Información. Furthermore, the research was based on different books that we consulted and some interviews with relevant people associated with this topic, such as Beatriz Alonso Aranzábal (keyboardist of the band Los Monaguillosh and the producer of a documentary called De un tiempo libre a esta parte), Paco Valverde (a singer of La Oscura Posibilidad) and Julián Sáez (a journalist from Elche when La Movida took place). The results that we obtained allow us to appreciate the existence of a phenomenon in which a whole country was immersed; therefore, we can prove that La Movida isn’t just an artistic trend from Madrid, but also a movement developed in other places such as Elche.
Keywords/Subjects:
periodismo cultural, prensa, La Movida, Elche, Madrid
cultural jornalism, press, La Movida, Elche, Madrid
Type of document:
application/pdf
Access rights:
info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:
TFG- Periodismo



Creative Commons ???jsp.display-item.text9???