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Effects of a Sexual Risk-Reduction Intervention for Teenagers: A Cluster-Randomized Control Trial


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Título :
Effects of a Sexual Risk-Reduction Intervention for Teenagers: A Cluster-Randomized Control Trial
Autor :
Gómez-Lugo, Mayra  
Morales, Alexandra
Saavedra-Roa, Alejandro  
Charris, Janivys  
Abello, Daniella  
Marchal, Laurent  
García-Roncallo, Paola  
García-Montaño, Eileen  
Pérez‑Pedraza, Diana
ESPADA, JOSE P.  
Vallejo-Medina, Pablo  
Editor :
Springer
Departamento:
Departamentos de la UMH::Psicología de la Salud
Fecha de publicación:
2022-01-27
URI :
https://hdl.handle.net/11000/30906
Resumen :
This study evaluated the efficacy of the COMPAS program in the short term and 6 months after its application. For the initial sample, 2047 teenagers aged 14–19 years from 14 schools in 11 Colombian cities participated; eight schools were randomly assigned to the experimental condition and six to the control group. The participants completed self-report assessments that evaluated several variables theoretically associated with protective sexual behaviors. In the short term, the experimental group showed increased knowledge about HIV and other STIs, sexual assertiveness, self-efficacy, greater behavioral intention toward condom use, and more favorable attitudes toward HIV and condom use than the control group. After 6 months, most psychological and health variables also showed a significant positive change. In conclusion, the COMPAS program is the first school-based sexuality education program that has been shown to be effective in reducing mediating and behavioral variables associated with sexual risk reduction in Colombia.
Este estudio evaluó la eficacia del programa COMPAS a corto plazo y a 6 meses después de la aplicación. Para la muestra inicial participaron 2.047 adolescentes de 14 a 19 años provenientes de 12 escuelas en 11 ciudades colombianas; 8 escuelas fueron aleatoriamente asignadas a la condición experimental y 6 al grupo control. Los participantes completaron autoinformes sobre variables teóricamente asociadas con comportamientos sexuales de protección. A corto plazo, el grupo experimental mostró un mayor conocimiento sobre ITS, asertividad sexual, autoeficacia e intención conductual hacia el uso del condón y actitudes más favorables hacia el VIH que el grupo de control. Después de seis meses, la mayoría de las variables psicológicas y de salud también mostraron un cambio positivo. En conclusión, el programa COMPAS es el primer programa de educación sexual que ha demostrado ser efectivo para reducir las variables mediadoras y conductuales asociadas con la reducción del riesgo sexual en Colombia.
Palabras clave/Materias:
COMPAS
Sex education
HIV
Unplanned pregnancy
Adolescence
Colombia
Educación sexual
VIH
Embarazo no planificado
Adolescencia
Área de conocimiento :
CDU: Filosofía y psicología: Psicología
Tipo documento :
application/pdf
Derechos de acceso:
info:eu-repo/semantics/closedAccess
DOI :
https://doi.org/10.1007/s10461-022-03574-z
Aparece en las colecciones:
Artículos- Psicología de la Salud



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